-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48179 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

خواندن عربي قرآن بدون توجه به معنا بهتر است يا خواندن معنا بدون توجه به عربي؟

اگر بخواهيم از علوم و معارف بيكران قرآن بهره ببريم، شايسته است به ترجمه و تفسير مختصر آن توجه كنيم تا در پرتو نور معارف الهي و عمل به آنها اجر و ثواب دنيايي و آخرتي را نصيب خود گردانيم.

امّا خوب است بدانيم كه خواندن متن عربي قرآن، ثواب ويژه دارد. يكي از مسائلي كه در قرآن و روايات پيشوايان معصوم، مورد تأكيد فراوان قرار گرفته، خواندن و تلاوت قرآن كريم است و اين عمل، يكي از سنتهاي حسنهاي است كه علما و اوليا و بزرگان دين در طول تاريخ اسلام، به آن اهميت زيادي داده و بر آن تأكيد كردهاند; گو اينكه خواندن قرآن، سخن گفتن با پروردگار و شنيدن سخنان حضرت ذوالجلال است كه نه تنها ثواب و اجر دارد، بلكه زنگار را از دلها زدوده، قلبها را احيا و از فحشا و منكر منع ميكند. هر چند حق تلاوت، منحصر به خواندن نميشود، امّا خواندن و عمل كردن مكمل يكديگرند. و اگر عمل كردن و حتي خواندن معناي آن، همراه با تلاوت نباشد، قلب انسان به تدريج ميميرد و يا مانند آهن زنگ ميزند. در آيهاي از قرآن إنّ الّذين يتلون كتـَب اللّه و أقاموا الصّلوَة...; (فاطر، 29) خواندن كتاب خدا مقدم بر نماز و زكات و انفاق آمده است. اميرمؤمنانيكي از صفات پرهيزكاران را تلاوت قرآن شمرده است.( نهجالبلاغه، خطبه همام. )

پيامبر اكرم فرموده: برتو باد خواندن قرآن; چرا كه خواندن قرآن، كفاره گناهان و نگهداري از آتش و امان از عذاب آخرت است.

در خود قرآن، با الفاظ مختلف به خواندن قرآن دستور داده شده، به عنوان مثال: فاقرءوا ما تيسّر منه; (مزمل، 20) آنچه ميتوانيد از آيات قرآن را بخوانيد.( بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 92، ص 17. )

در قرآن آمده كه وقتي فردي قرآن ميخواند، خداوند ميان او و كساني كه به جهان آخرت ايمان ندارند پرده ميافكند. (اسرأ، 46). و باز ميفرمايد: در هر حالي ]مريضي، سفر، جهاد و...[ قرآن بخوانيد تا پاداش الهي نصيب شما گردد. (مزمل، 20). پيامبر9 ميفرمايد: بهترين شما كسي است كه قرآن بخواند، قرآن بخوانيد; زيرا دلي كه ظرف تلاوت قرآن شده، عذاب نميشود. در جاي ديگري ميفرمايد: عدد درجات بهشت به اندازة آيات قرآن است. و كسي كه داخل بهشت شود، و قاري قرآن باشد، كسي بالاتر از او نيست. و نيز فرموده: وقتي بندهاي ختم قرآن كند، شش هزار فرشته بر او درود ميفرستند و خلاصه اينكه تلاوت قرآن از بالاترين عبادات است.( به نقل از كتاب ره توشه راهيان نور ويژه ماه مبارك رمضان 1375.'û ش، ص 211 ـ 214. ) وقتي اسحاق بنعمار به امام صادقعرض ميكند: من قرآن را حفظ دارم آيا از حفظ بخوانم بهتر است يا از روي قرآن؟ امام ميفرمايد: بلكه آن را بخوان و نگاه كن (و از روي آن بخوان) كه بهتر است. آيا ندانستهاي كه نگاه كردن در قرآن عبادت است؟( اصول كافي، ج 4، ص 418، دفتر نشر فرهنگ اهلبيت. ) اينها نمونههايي اندك از توصيه به خواندن خود قرآن بود، پس همان گونه كه لازم است در آيات قرآن تدبر و آن را در زندگي روزمرة خود اجرا و به احكام مقدسش مو به مو عمل كنيم، بايد با خواندن آن، حيات آخرتي خود را نيز زينت بخشيم، و زندگي جاودانه فردا را بسازيم.

از ميان تفاسير، تفسير الميزان نوشته علامه طباطبايي توصيه ميشود البته اين تفسير، فنّي و به زبان عربي است كه ترجمه فارسي آن نيز موجود است.

و همچنين تفسير نمونه، نوشته آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي كه به زبان فارسي، روان و قابل استفاده است و نيز تفسير راهنما نوشته آيت اللّه رفسنجاني، توصيه ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.